Haverbroodjes met Italiaanse kruiden

Het is weer tijd voor een lekker bakrecept. Zoals ik al eerder vertelde, heb ik soms toch wel erg zin in een soort van brood. Glutenvrij brood uit de supermarkt vind ik vrij droog, maar daar is bij deze haverbroodjes gelukkig geen sprake van.

Wat ik soms wel een beetje mis aan brood is hoe makkelijk het is om brood mee te nemen. De meeste broodeters hebben altijd wel een zak brood in de kast of vriezer liggen en dan neem je gemakkelijk een lunch mee. Zonder brood ben je bijna altijd langer bezig met de voorbereiding van je lunch. Hoewel ik redelijk gewend ben aan het inroosteren van tijd hiervoor, heb ik ook wel eens haast of ben ik ook weleens wat later wakker. En dan is het ideaal om wat haverbroodjes te hebben liggen.

De haverbroodjes kun je namelijk goed bewaren: een paar dagen in een afgesloten bakje in de koelkast, maar ook goed in de vriezer. Vries ze bijvoorbeeld per twee in zodat je een mooie portie hebt om mee te nemen. Een mooie stapel maken is dus aan te bevelen! De haverbroodjes zijn trouwens ook erg lekker als tussendoortje.

Beleg de haverbroodjes voor een volledige lunch. Doe er bijvoorbeeld wat hummus en plakjes komkommer op. Ook lekker met aubergine-kurkumaspread of een zelfgemaakte pesto.

Ingrediënten

Voor circa 6 broodjes

  • 125 gram (glutenvrije) havermout
  • 125 gram (soja)yoghurt, ongezoet
  • 1 tl arrowroot (optioneel)
  • 2 tl Italiaanse kruiden
  • 2 el pompoenpitten
  • Peper en zout

Nodig

  • Blender

Haverbroodjes met Italiaanse kruiden

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Doe de havermout in de blender en maal fijn. Voeg de yoghurt Italiaanse kruiden, peper en zout toe. Meng goed door. Voeg een voor een de eieren toe en blend tot een fijn beslag. Voeg vervolgens ook de arrowroot toe en zorg dat dit goed door het beslag heen gemengd wordt.

Neem een bakplaat en bekleed met bakpapier. Schenk met een juslepel kleine hoopjes beslag op het bakpapier. Ik heb twee lepels per broodje gedaan. Pas op, het beslag loopt een beetje uit. Neem dus genoeg ruimte op de bakplaat.

Bestrooi de broodjes met wat zeezout en nog wat Italiaanse kruiden. Beleg de broodjes daarna met wat pompoenpitten.

Zet de broodjes gedurende 20 minuten in de oven.

Serveer de broodjes warm of koud.

Eet smakelijk!

Tip

Ook een zoete variant van deze haverbroodjes is erg lekker. Vervang de Italiaanse kruiden voor kaneel en de pompoenpitten voor rozijntjes. Lekker hoor!

Voedingswaarde

Voedingswaarde per broodje

Energie (kcal) Vet (g) Verzadigd vet (g) Eiwit (g) Koolh. (g) Vezels
116 4,3 1 5,3 12,5 2,7

Geef een reactie