Chaichiapudding met vanille en banaan

Whoo, dit is misschien wel een van de beste receptjes van de afgelopen tijd! In deze chaichiapudding – de naam alleen al is geweldig – combineert de zoete en zachte kokosmelk zo perfect met de stevige chaikruiden dat ik het echt een topper vind. Al zeg ik het zelf natuurlijk.

Dubbel reden voor mijn enthousiasme is dat dit receptje voor mij echt vernieuwend is. Pas kort geleden maakte ik voor het eerst chiapudding dus voor de beste smaakvariaties moet ik nog veel proberen en proeven. Het is dan natuurlijk extra leuk als dat snel lukt.

Inmiddels is het zakje chiazaad dat ik kocht op, maar een nieuw zakje staat alweer op het boodschappenlijstje. Chiazaad is een erg fijne manier om te kunnen variëren in de ochtend. Daarnaast gebruik ik het vaker dan gedacht: ik deed het al door mijn smoothies, maakte er (deze) pudding van en gebruikte het in een overheerlijke compote – maar daarover later meer.

Ik ga er dan ook niet veel woorden meer aan vuil maken: snel maken, deze heerlijke chaichiapudding!

Ingrediënten

Voor één persoon

  • 150 ml kokosmelk (Alpro)
  • 1 el loss chai thee of 2 chai theezakjes
  • 2 el chiazaadjes
  • 1/2 banaan
  • Handje walnoten
  • 1 tl vanille-essence

Nodig

  • Zeef

Bereidingswijze

Zet een pannetje met dikke bodem op middelhoog vuur en doe hierin de kokosmelk en thee. Breng aan de kook en laat ongeveer vijf minuten koken. Blijf in de buurt, want zodra het kookt, kookt het ook snel over. Blijf zoveel mogelijk roeren met een garde.

Gebruik je theezakjes? Haal deze dan uit de melk. Als je losse thee gebruikt, neem dan een schaal en zet hierboven een zeef. Giet de melk erdoor heen zodat de thee achterblijft. Doe de melk terug in het pannetje.

Voeg de chiazaadjes en vanille-essence toe. Breng opnieuw aan de kook en laat het ongeveer twee minuten doorkoken. Intussen blijven doorroeren.

Schenk het mengsel in een kommetje en laat minimaal 30 minuten afkoelen op het aanrecht.

Snijd de banaan in plakjes en leg bovenop de pudding. Hak de walnoten grof en strooi over de pudding.

Eet smakelijk!

Tip

Deze chaichiapudding is – net als andere chiapuddings – erg geschikt om ‘s avonds klaar te maken voor de volgende ochtend. Schenk het mengsel dan in een kommetje, laat even afkoelen en zet het dan afgedekt in de koelkast. Leg de plakjes banaan de volgende ochtend op de pudding. Enjoy!

Voedingswaarde

Voedingswaarde per persoon

Energie (kcal) Vet (g) Verzadigd vet (g) Eiwit (g) Koolh. (g) Vezels
417 27,8 4 9,9 22 12,7

Geef een reactie