How to: Groene smoothie maken

‘s Winters hoef je bij mij met weinig anders aan te komen dan havermout. Zo’n dampende kom met havermoutpap is dan alles waar ik mee wakker wil worden. In de zomer is dat anders. Dan wissel ik vaker af met verschillende ontbijtjes en dan staat een groene smoothie wat vaker op het menu. Ik vind het een heerlijke manier om ‘s ochtends al wat groente en fruit binnen te krijgen. Daarnaast is een smoothie zo gemaakt en kun je het ook nog eens gebruiken als een to-go ontbijtje. Ook voor de stresskippen en uitslapers onder ons dus 😉

Mijn favoriete groene smoothie? Die is behoorlijk groen. Als je dat niet gewend bent en je het niet zo lekker vindt, dan kun je het beste beginnen met smoothies met wat meer fruit. Bouw vervolgens het fruit af en de groene ingrediënten op. Echt waar, aan de smaak ga je wennen. En alhoewel fruitsuiker beter is dan tafelsuiker, zorgt de fruitsuiker wel voor een flinke stijging in je bloedsuikerspiegel. Groene smoothies zorgen voor een meer stabiele bloedsuikerspiegel waardoor je minder snel een hongergevoel krijgt. Daarom is mijn smoothie groen.

Wil je een groene smoothie maken, maar blijf je vaak grove stukken groen proeven? Doe dan eerst de groene ingrediënten in de blender met de thee en zet de blender even aan. Voeg daarna het fruit en andere ingrediënten toe. Hiermee zorg je ervoor dat de groene ingrediënten goed fijn worden gemaakt en dat er minder grove stukken overblijven. De andere ingrediënten, met name fruit, worden vaak sneller fijn gemalen door de blender.

Bovenstaand is ook erg handig als een niet zo sterke blender hebt. Door de ingrediënten in delen toe te voegen, krijg je dan alsnog een smooth smoothie 🙂 Mijn super-groene-smooth-smoothie maak ik als volgt.

Ingrediënten

  • Flinke hand spinazie
  • 1/2 komkommer
  • 1/3 courgette
  • 1 cm verse gember, geschild
  • 150 ml afgekoelde groene thee
  • 1,5 el chiazaad

Als beginnende smoothiedrinker zou ik ook een banaan en een sinaasappel toevoegen. Bouw dit vervolgens af naar alleen een sinaasappel en daarna zonder fruit. Eventueel kun je de banaan vervangen voor avocado. Avocado zit boordevol goede vetten en zorg voor een zelfde soort structuur als banaan.

Bereidingswijze

Doe de spinazie in de blender samen met de thee. Zet de blender ongeveer een minuut aan. Voeg vervolgens de overige ingrediënten toe en blend nog even door.

Enjoy!


Geef een reactie